Friday 15 February 2013

Jujur Itu Berani~


Pagi  masih  bening, awan  kumulus  berbalam  tebal. Warung  Pak  Kamel  sudah  ramai  pelanggan. Ketika  Kauthar  tiba, Lebai  Syakir  sudah  tercungap  di  situ. Belum  sempat  dia  memusingkan  tubuh, lebai  itu  sudah  memanggil  namanya  sambil  melambai.

            “Ustaz  Kauthar! Ke  sini, saya  belanja!” Kauthar  bungkam, dia  melangkah  berat  ke  warung  Pak  Kamel. Punggung  dilabuhkan  seraya  barang  yang  dijinjit  dari  pasar  diletakkan  bersebelahan. Lebai  Syakir  tersengih  mempamerkan  gigi  kuningnya.

            “Selalu  sangat  ustaz  ke  pasar  beli  barang, isteri  tak  pergi? Atau  ustaz  takut  bini?” Lebai  mengusik, seperti  minggu  yang  sudah. Kauthar  memandang  sekilas  wajah  Lebai  Syakir  sambil  memesan  secawan  the  dan  roti  canai. Serban  Lebai  terlilit  besar, bulat  seperti  tayar.

            Agama  mengajar  Kauthar  untuk  telus. Dia  perlu  ikhlas  dalam  berbicara, jangan  mahu  tunjuk  alim  hingga  sanggup  mereka  hujah  dan  fatwa. Pasti  fitnah  akan  melecak. Bahkan  fitnah  dalam  agama  lebih  berbahaya  daripada  fitnah  dalam  perkara  dunia. Ia  boleh  menyebabkan  amalan  terseleweng, apatah  lagi  jika  boleh  menyebabkan  akidah  tersesat. Punah!

            “Sekali  sekala  orang  minta  ke  pasar, apa  salahnya  tolong,” Kauthar  jawab  acuh  tak  acuh.

            “Sekali  sekala  tak  apalah, tapi  saya  Nampak  selalu  sangat. Ustaz  nak  tahu, selama  saya  beristeri  dua, bini  saya  tak  pernah  suruh  belikan  barang-barang  dapur. Lagipun  pasar  basah  dekat  sangat. Mereka  boleh  pergi  sendiri. Ustaz  pun  tahu  saya  banyak  kerja, kan. Kalau  ada  apa-apa, saya  suruh  mereka  buat  sendiri,” lepas  satu, satu  lagi  Lebai  Syakir  mencucuk.

            “Saya  hormat  isteri  saya  Pak  Lebai, saya  kasihankan  dia  yang  banyak  buat  kerja  di  rumah  sendirian  waktu  saya  keluar  bekerja.”

            “Ustaz, perlu  lagi  ke  kita  orang  lelaki  buat  kerja  macam  ni? Kalau  begitu, mereka  nak  buat  apa? Mereka   ada, buat  apa  kita  susah-susah. Jangan  jadi  dayus  sampai  mereka  berani  suruh-suruh. Dalam  berumah  tangga  ni, orang  lelaki  kena  berkuasa  sekat  suara  perempuan. Jangan  sampai  mereka  lebih  daripada  kita,” Lebai  Syakir  menyeringai. Serasa  dia  Berjaya  mengalahkan  Kauthar  di  depan  pelanggan  warung  Pak  Kamel  hari  ini.

            Teh  wangi  yang  diteguk  Kauthar  tiba-tiba  terasa  kelat. Dia  tidak  menyangka  Lebai  sanggup  berkata  begitu. Dia  memujuk  diri  sendiri  sambil  mengatur  kalam, dia  tidak  mahu  bermusuh  namun  kebenaran  perlu  dijelaskan. Dia  perlu  berani  untuk  berlaku  jujur.

            “Pak  Lebai, saya  pernah  baca  buku-buku  karangan  Abdullah  Nasih  Ulwan  dalam  pembinaan  keluarga  Muslim. Saya  juga  pernah  membaca  buku  Syeikh  Ramadhan  al-Buthi  dalam  menceritakan  kedudukan  wanita. Setahu  saya, wanita  setaraf  dengan  lelaki  dalam  keluarga. Mereka  berhak  atas  kita  dan  kita  berhak  atas  mereka. Setahu  saya, tugas  memasak, mengemas  dan  membasuh  semuanya  tugas  lelaki. Cuma  ramai  orang  lelaki  yang  tak  tahu  tugas  sendiri  sampai  menyusahkan  isteri,” Kauthar  meneguk  the  yang  masih  berjelaga. Aroma  teh  wangi  menyerap  ke  seluruh  esofagusnya.

            Lebai  tertegun  setagal  apabila  Kauthar  menyebut  nama  kitab  dan  ulama’  Timur  Tengah. Dia  kisar  duduk. Ini  bukan  kali  pertama  Lebai  menjadi  gundah, malah  sudah  berkali-kali. Setiap  kali  berdepan  dengan  Kauthar, dia  asyik  kecundang. Dia  yang  buka  topik, akhirnya  dia  juga  yang  tercekik. Tetapi  Lebai  tidak  mahu  serik  selagi  Kauthar  tidak  kalah  padanya.

            “Ustaz  memang  pandai. Kahwin  dua  memang  banyak  tanggungjawab. Saya  buat  tu  kerana  sunnah, dapat  pahala. Lagi  banyak  tanggungjawab, lagi  banyak  pahalanya. Ustaz  tak  mahu  pahala  lebih  ke? Tak  nak  kahwin  dua?” Lebai  berasa  selamat  kerana  dapat  menepis  dan  melibas  semula.

            “Semua  orang  tahu  kahwin  itu  sunnah, dapat  pahala. Tapi  sunnah  yang  lain  tak  buat-buat  juga. Malah  ramai  guna  alasan  sunnah  untuk  berpoligami, sedangkan  tanggungjawab  dan  kesedaran  tak  ada. Yang  tahu  pun, kadang-kadang  tak  buat  juga.”

            “Lebai, Nabi  juga  berpoligami, tapi  banyak  urusan  di  rumah, Baginda  lakukan  sendiri. Contohnya  menjahit  pakaian  dan  menolong  isteri  di  rumah. Malah, Nabi  nyatakan  sebaik-baik  dalam  kalangan  umatku  adalah  elok  pergaulan  dengan  isteri-isterinya. Beerti, menolong  isteri  dan  meringankan  beban  mereka  adalah  satu  sunnah,” Lebai  terdiam, dia  tewas  sekali  lagi.

            Kauthar  bangkit  daripada  duduk  sejurus  menghabiskan  sarapannya, dia  berterima  kasih  kepada  Lebai  Syakir  dan  beredar. Dia  tidak  mahu  memusuhi  sesiapa, dia  cuma  berkata  jujur  dengan  apa  yang  dia  yakini. Itu  sahaja.

            Seminggu  kemudian  Kauthar  ke  pasar  membeli  barangan  dapur. Ketika  membelek-belek  sayur  segar, dia  disapa.

            “Assalamualaikum  Ustaz  Kauthar,” Kauthar  berkalih. Melirik  kepada  empunya  suara.

            “Eh, Lebai  Syakir!” Mata  Kauthar  terbuntang  luas.

            Lebai  Syakir  tersenyum, “Terima  kasih  kerana  berkata  jujur  dalam  perbincangan  tempoh  hari, terima  kasih  kerana  berani  menegur  saya. Dengan  izin  Allah, saya  sudah  merubah  layanan  saya  terhadap  isteri-isteri. Semoga  Allah  merahmati  ustaz.”

            “Alhamdulillah, semoga  Allah  merahmati  kita  semua,” Kauthar  tersenyum.

(USTAZ  A  UBAIDILLAH  ALIAS, GEN-Q  ISU  NO-10)

1 comment: